Interactive White Board چیست ؟
با پیشرفت تکنولوژی در عرصههای مختلف آموزشی، اداری، صنعتی و … خیلی ازکارها به راحتی امکانپذیر شده است. یکی ازبهترین روشهای جدید آموزشی استفاده از وایتبرد تعاملی یا تخته هوشمند است که مسلما کمک بزرگی در زمینه آموزش به معلمان و دانش آموزان عزیز میباشد . بردهای هوشمند امکان نمایش مطالب بصورت کاملا” پویا را ارائه میدهند.
تخته/برد هوشمند یا وایت برد تعاملی چیست و چگونه کار میکند ؟
وایت برد تعاملی یا Interactive White board (IWB) صفحه کامپیوتر را که توسط پروژکتور بر روی پرده ، نمایش داده شده است را لمسی میکند و میتوان تنها با لمس کردن (به وسیله انگشت یا قلم مخصوص) روی تصویر کار کرد . میتوانید بدون استفاده از کیبورد و ماوس به مدیریت اطلاعات و نرمافزارهای مختلف سیستم بپردازید ، عکس و ویدئو نمایش دهید ، روی محتوا های مختلف یادداشت بنویسید یا قسمتهای مختلف یک متن را هایلایت کنید. یک برد هوشمند در واقع یک صفحه کامپیوتری بزرگ است که به لمس حساسیت دارد.
این فرآیند را در واقع ۳ دستگاه انجام می دهند:
۱- کامپیوتری که خروجی تصویرش به پروژکتور متصل است
۲- پروژکتوری که تصویر کامپیوتر را روی برد هوشمند پخش می کند
۳- برد هوشمندی که با پورت USB به کامپیوتر متصل است
بردها معمولا به دیوار متصل میشوند یا پایه دارند.
کاربرد برد هوشمند
اولین برد هوشمند در سال ۱۹۹۱ تولید شده است. در ابتدا برای استفاده در تجارت و نمایش ایدهها و ضبط جلسات ایجاد شدند، اما با توجه به امکانات و کاربردهای گوناگونی که داشتند و چون دستگاههای بسیار منعطفی بودند، کاربردهای فراوانی پیدا کردند. امروزه استفاده از وایت برد هوشمند که برد الکترونیکی یا اسمارتبرد نیز نامیده میشوند، در بسیاری از مراکز آموزشی در همه سطوح آموزشی از مهدهای کودک تا دانشگاهها و نیز در سالنهای کنفرانس رایج گردیده است. با توجه به فعالیت چشمگیر سازمان آموزش و پرورش ، مدارس زیادی به این تخته سیاههای مدرن مجهز شدهاند . استفاده از نرمافزارها و محتواهای آموزشی مخصوص بردهای هوشمند ، کاربرد آنها را افزایش داده و کمک شایانی به موفقیت بردهای هوشمند نیز کرده است .
برد های هوشمند، امکانات آموزشی بسیار متنوعی را ایجاد میکنند. استفاده از برد هوشمند، محیط کلاسها را تعاملی و مهیج میکند، عملکرد دانشآموزان را بهبود میدهد، همکاری و تعامل دانشآموزان را بالا می برد، فرآیند یادگیری دانش آموزان را بسیار سریع تر می کند و شور و شوق فراوانی به کلاس می آورد . اگرچه در محیط های زیادی از همه پتانسیل آنها استفاده نمیشود و در موارد فراوانی بجای تخته سیاههای مجلل از آنها استفاده میشود.
علاوه بر محیط های آموزشی، نمونههای بسیار کوچکی از کاربردهای متنوع این بردها را می توان در جلسات کاری، کارهای تیمی، مربیگری حرفهای ورزش و… هم نام برد .
برد هوشمند برای تحصیلات عالی
یک برد هوشمند ابزاری آموزشی است که به تصاویر کامپیوتری امکان نمایش بر روی برد را با استفاده از یک پروژکتور دیجیتال میدهد. از این رو آموزگار میتواند با استفاده از انگشتش به عنوان موس، عناصر موجود بر روی برد را مستقیما دستکاری کند. آیتمها میتوانند درگ، کلیک و کپی شوند و مدرس میتواند با دست یادداشت کند؛ یادداشتی که میتواند به متن تبدیل شده و ذخیره شود.این دستگاهها ابزاری قدرتمند در کلاس درس هستند که تعامل و همکاری را به سخنرانی و آموزشهای گروهی اضافه میکنند؛ آنهایی که امکان یکپارچهسازی محتوای رسانه را در آن به وجود میآورند. آنها با ابتکار در عمل محدوده وسیعی از فرصتهای یادگیری را بوجود میآورند. اگرچه در خیلی از محیطها از آنها تا نهایت پتانسیلشان استفاده نمیشود و در خیلی از موارد آنها به عنوان تخته سیاههای روشن عمل میکنند.هم اکنون این نوع وایت برد در مدرسههای انگلستان رایج است اما دانشگاهها به راحتی این فناوری را قبول نمیکنند. اصولا آنها برای استفاده در تجارت جهت نشان دادن مفاهیم و گزارشات ملاقاتها گسترش یافتهاند. اگرچه آنها یک ابزار کاملا انعطافپذیریاند که میتواند توسط هر دو کودکان دبستانی و فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.یک برد هوشمند میتواند مقرون به صرفه باشد. این فناوری این که چگونه یک رایانه میتواند برای یک کلاس درس انگیزه یادگیری به وجود آورد را، نشان میدهد. استفاده از این دستگاه از نظر اقتصادی از تجهیز کردن یک اتاق IT یا فراهم کردن یک لپتاپ برای هر دانشآموز به صرفهتر است.
نمونههایی از ویژگیهای حاصل از استفاده از برد هوشمند:
تعامل در تمرین در مطالعات ورزشی، شما میتوانید یک رویداد را ضبط کنید سپس مربی میتواند ویدئو را در قسمت مشخصی متوقف کرده و آن را با ترسیم آنچه بازیکنان باید انجام دهند به نمایش بگذارد |
برد هوشمند به عنوان یک ابزار آموزشی
این نوع ابزار، آموزشهای خلاقانه را ارتقا میدهد و دانشآموزان را به کسب اطلاعات برمیانگیزد.
تدریس با یک برد هوشمند برای سخنرانان امکان کار با مدلهای متفاوت یادگیری را فراهم میسازد:
تعامل در تمرین در مطالعات پزشکی، سخنران میتواند یک پاراگراف یا تصویری از بخشی از بدن را نشان دهد سپس آنها میتوانند تصویر را با اضافه کردن برچسب جهت نمایش جنبههای کلیدی تفسیر کنند. ترسیم نهایی میتواند ذخیره شده و به دانشآموزان داده شود و یا در سیستم VLE دانشگاه آپلود شود. |
تدریس تعاملی
معلم میتواند دانشآموزان را صدا بزند تا خودشان از برد هوشمند استفاده کنند. سخنران میتواند پشت رایانه بنشیند در حالی که دانشآموزان جلوی وایتبرد ایستادهاند و در کلاس پیشنهادات و نظرات رد و بدل میشوند.
تعامل گروهی
بردهای هوشمند بحث گروهی و مشارکت را ارتقا میدهد. آنها ابزار موثری برای اهل تفکر و ایده هستند چون یادداشتهای برداشته شده بر روی صفحه نمایش میتوانند به متن قابل ویرایش تبدیل شده وذخیره شوند تا بعدا به اشتراک گذاشته و پخش شوند. آنها یک ابزار ایدهآل برای کارهای گروهی کوچک و یادگیریهای مشارکتی محسوب میشوند چون دانشآموزان میتوانند دور تخته جمع شوند و نظراتشان را بیان کنند و سپس کارشان را ذخیره کرده تا در یک شبکه یا توسط پست الکترونیکی به اشتراک بگذارند.
تعامل در تمرین بردهای هوشمند برای نمایش نرمافزار با هر ترتیبی ایدهآلاند. ارائهدهنده میتواند نرمافزار را بر روی برد به اجرا درآورد و با آن توسط انگشتش در ارتباط باشد و ویژگیها و ابزارهای نرمافزار را به شمار زیادی از دانشآموزان نشان دهد. بخشهایی از آن میتواند برجسته شده و حاشیهنویسی اضافه شود. |
چگونه از ویژگیهای آموزشی یک برد هوشمند استفاده کنیم؟
هر برنامهای که بر روی رایانه شما اجرا میشود، میتواند بر روی یک برد هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. شما میتوانید در اینترنت جستجو کنید، یک پرونده متنی را حاشیهنویسی کنید یا بخشی از نرمافزار را نشان دهید. ما نگاهی به برخی از ابزارهای مفید برای تدریس در سطح دانشگاهی با استفاده از برد هوشمند میاندازیم.
در ابتدا آیکون برد هوشمند را که در پایین سمت راست صفحه نمایش واقع شده است، انتخاب کنید. پایین را ببینید:
گزینه OTHER SMART TOOLS را از منو انتخاب کنید.
other smart tools
سپس screen shade را انتخاب کنید. screen shade به شما این قابلیت را میدهد که صفحه نمایشتان را با سایه پوشش داده و به تدریج اطلاعات را برای شنوندگان ظاهر کنید سپس شما میتوانید ناحیه انتخابی را به هر جا که تمایل داشتید اطلاعات ظاهر شوند، ببرید.
شما میتوانید با فشردن دکمه x در گوشه بالا سمت راست، سایه صفحه نمایش را به کلی حذف کنید.
نورافکن توجه شنوندگانتان را بر روی ناحیه خاصی از صفحه نمایش متمرکز میکند. تصویر زیر اینکه چگونه میتوانید همه صفحه نمایش جدای از یک ناحیه مشخص را تیره کنید، نشان میدهد.
(Magnifier)ذرهبین : ناحیه مشخصی از صفحه نمایش را بزرگنمایی میکند؛ ناحیهای که میتواند زمانی که شما میخواهید یک دید نزدیک از صفحه گسترده یا آدرس وب را نمایش دهید، مفید واقع شود. سخنران از پنجرهای کوچک جهت نمایش اینکه کدام بخش از از صفحه نمایش بزرگنمایی شود استفاده میکند، در حالی که پنجره بزرگ اطلاعات انتخاب شده را نمایش میدهد. پنجره کوچک را در اطراف حرکت دهید تا بر روی ناحیه متفاوتی از صفحه نمایش متمرکز شوید.
انتخاب گزینه) calculator ماشین حساب) ماشین حساب موجود در رایانهتان را باز میکند.
Pointer (اشارهگر) امکان برجسته کردن نواحی کلیدی را برای شما بوجود میآورد. شما میتوانید اشارهگر را در اطراف تا ناحیهای که متمایل هستید برجسته کنید، درگ کنید. با دوبار کلیک کردن اشارهگر آن را حذف میکند.
نوار ابزار screen capture به شما امکان عکس گرفتن از صفحه نمایشتان را میدهد. نرم افزار هوشمند Notebook به صورت خودکار تصویر گرفته شده را باز کرده و به نمایش خواهد گذاشت.
معلم درس جغرافی، نقشه همسایههای ایران را نمایش میدهد و قسمتهای مختلف نقشه را هایلایت میکند و در مورد آنها توضیحاتی میدهد. سپس استاد میتواند از دانشآموزان بخواهد خودشان بیایند و با تخته هوشمند کار کنند. استاد میتواند پشت کامپیوترش بنشیند و دانش آموز پای تخته باشد و همه دانش آموزان در مباحث شرکت کنند.
مربی یک تیم فوتبال در اتاق باشگاه، فیلم بازی بازیکنان را پخش میکند، در جاهایی که لازم است فیلم را متوقف کند، روی بازیکن خاصی علامت می زند ، بازیکن خاصی از حریف را هایلایت میکند و در مورد حرکت بازیکنان صحبت میکند و بازیکنان در جلسه شرکت میکنند . مربی بعد از بررسی بازی، فیلمی که پخش شده با حاشیههایی که نوشته و علامتهایی که روی زمین زده را ذخیره میکند و به بازیکنان میدهد.
استاد در یک کلاس پزشکی، عکسی از قسمتی از بدن را نشان می دهد. حاشیهای در کنارش مینویسد ، برچسبهایی را اضافه میکند و قسمتهای کلیدی را مشخص میکند. طرح نهایی که شامل یادداشتها و علامتهاست را ذخیره کرده و برای دانشجویان پرینت میگیرد و یا در سایت دانشگاه آپلود میکند.
فردی که نرمافزار را قرار است معرفی کند، نرمافزار را بر روی تخته هوشمند اجرا میکند و با انگشت خود با آن کار میکند، قابلیتهای مختلف نرمافزارش را اجرا میکند و به تعداد زیادی از حضار نمایش میدهد. نرم افزارهای مشابه را هم اجرا میکند و برتریهای نرمافزار خودش را نشان میدهد. فیلم مقایسه را ذخیره می کند و در اختیار حضار قرار میدهد .
کارمندان شرکت دور هم جمع میشوند. موضوع جلسه، بررسی دلایل افزایش فروش در دوره آبان ماه است. کارمندان دلایلی که به نظرشان میرسد را ارائه میدهند. ایدهها و نظرات مختلف روی نمودار نوشته میشود. نمودار ماههای گذشته نمایش داده میشود. برای کمک به فهم موضوع، قسمتی از کتابی که در مورد روشهای افزایش رضایت مشتریان است، نمایش داده میشود و قسمتهای مهم آن هایلایت میشوند . تصویر نهایی را ذخیره میکنند که بعدا از طریق شبکه و ایمیل به اشتراک گذاشته شود.