هوشمند سازی مدارس چیست؟

هوشمند سازی مدارس

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از دغدغه های آموزش و پرورش کشور ایران، ایجاد بستری مناسب جهت ایجاد محیط آموزشی و یادگیری هوشمند مطابق با فناوری های روز دنیا برای تربیت دانش آموزان در مدارس که خانه دوم بچه ها است، می باشد. در واقع هوشمند سازی مدارس یکی از دستاوردهای مهم در روند برنامه های آموزش و پرورش است که فوائد و نتایج خوبی را به همراه دارد و تحولی نوین در امر آموزش همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آنها خواهد بود.

اگر بخواهیم تعریف کلی درباره اینکه هوشمند سازی مدارس چیست؟ بگوییم این است که مدرسه هوشمند در واقع مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتی بر فناوری اطلاعات کامپیوتر و شبکه انجام می گیرد که در جهت فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت به صورت سیستمی نظام یافته سازمان دهی می شود تا کودکان و دانش آموزان را برای عصر اطلاعات آماده سازد.

مهم ترین اهداف و مزایای هوشمند سازی مدارس در محیط آموزشی به سبک تکنولوژی جدید عبارتند از: رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهنی، جسمی، عاطفی و روانی) – ارتقاء توانایی ها و قابلیت های فردی – تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن آوری است.

از جمله تجهیزات کمک آموزشی که در هوشمندسازی مدارس مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

–    برد های هوشمند که جای تخته های سیاه را گرفتند. با استفاده از نرم افزارهای موجود قابل نصب امکانات مختلفی شامل امکان نوشتن، ضبط تصویر و دروس، ورود و خروج فایل های صوتی و تصویری و نوشتاری را فراهم می کند.
–    زنگ هوشمند مدارس که به صورت اتوماتیک وار جهت اطلاع رسانی از کلاس ها مورد استفاده قرار می گیرد.
–    استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ و تبلت های هوشمند که امکان نصب برنامه های مختلف را جهت ارتقاء سطح آموزش دانش آموزان را فراهم می کند.
–    دبتا ویدئو پروژکتور که وسیله ای است تصاویر موجود در کامپیوتر را بر روی پرده نمایش و یا برد هوشمند انتقال می دهد و امکان مشاهده تصاویر زنده و جذاب را برای دانش آموزان فراهم می کند.
–    سیستم ساختمان هوشمند جهت مدیریت مصارف انرژی و کنترل نور، دما، ورود و خروج، نشت آب ، اتفای حریق و …. را انجام می دهد.
–    دستگاه حضور و غیاب که ورود و خروج دانش آموزان و کارکنان مدارس را ثبت می کند و اطلاع از ورود و خرج دانش آموزان را در اختیار اولیا قرار می دهد.

تبدیل مدارس سنتی به مدارس هوشمند آن را به یک سازمان یادگیری پیشرفته و به روز با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می کند که باعث رشد و پیشرفت چشمگیر دانش آموزان و معلمان و مدیران و همچنین تشویق علایق فکری می شود.

مدرسه هوشمند :

توجه به اهمیت هوشمند سازی مدارس و تاکید آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رفتن به سمت مدارس هوشمند دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی است اجتناب ناپذیر که مدارس باید دیر یا زود به سمت آن حرکت کنند.

در مدارس هوشمند، فرآیندهای یاددهی – یادگیری تقویت می شود و مهارت های کلیدی دانش آموزان با تکیه بر فعالیت های گروهی ارتقا می یابد . لزوم ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور بر هیچ کس پوشیده نیست. یکی از راههای تحول در نظام آموزش و پرورش، خارج کردن مدارس از معلم محوری صرف می باشد. با به روز کردن مدارس به تجهیزات هوشمند سازی، استفاده از فناوری های نوین آموزشی و اهمیت دادن به توانایی های دانش آموزان می توان در این مسیر گام برداشت.

مدرسه هوشمند به عنوان يکي از مهمترين مولفه هاي نظام جمهوري اسلامي ايران، يک سازمان آموزشي و پرورشي پويا و يادگيرنده است که در جهت فرآيند يادگيري و بهبود مديريت به صورت نظام يافته بازسازي شده است تا دانش آموزان سطوح مختلف را براي زندگي در عصر اطلاعات و ارتباطات آماده نمايد. يک مدرسه ي هوشمند، به عنوان يک سازمان يادگيرنده، در طول زمان تکامل يافته، و به طور مستمر، کارکنان حرفه اي خود، منابع آموزشي و توانايي هاي اجرايي اش را توسعه مي دهد.
مدرسه هوشمند مدرسه اي است که در آن روند اجراي کليه فرآيندها اعم از مديريت، نظارت، کنترل، ياددهي – يادگيري، منابع آموزشي و کمک آموزشي، ارزشيابي، اسناد و امور دفتري، ارتباطات و مباني توسعه آنها، مبتني بر فاوا و در جهت بهبود نظام آموزشي و تربيتي پژوهش محور طراحي شده است.
مدرسه هوشمند، مدرسه اي است برخوردار از:

  • محيط ياددهي – يادگيري متناسب با تفاوت هاي فردي و پژوهش محور با تأکيد بر توليد دانش
  • معلمان و کارکنان توانمند، متخصص و داراي اشتياق بکارگيري صنعت فاوا
  • زير ساخت توسعه يافته فاوا
  • مديريت نظام يافته يکپارچه رايانه اي در امور آموزشي، پرورشي و پشتيباني
  • امکانات ارتباطي مناسب به منظور حضور بر خط در اينترنت و يا اينترانت
  • تعامل پويا بين عوامل مدرسه، دانش آموزان و اولياي دانش آموزان

 

تجهیزات بسته جامع سخت افزار مورد نیاز هوشمند سازی مدارس

برد هوشمند
فناوری الکترومغناطیس سرعت نوشتن 8.5 متر بر ثانیه ، جنس صفحه رویه بسیار مقاوم با پوشش ملامینه فاقد باز تابش نور ،رزولوشن عالی ، دو کاربره ، بدون نیاز به کابل برق اضافه ، قابلیت اتصال به کامپیوتر به صورت وایرلس و کابلی ، سرعت ردیابی قلم 5 میلی ثانیه ، ساز گاری با کلیه سیستم های عامل رایج ، دارای استاندارد زیست محیطی ، ابعاد 78 اینچ ، شناسایی قالبهای مختلف رسانه ای ، نرم افزار بسیار قدرتمند در تولید محتوای الکترونیکی ، امکان ذخیره سازی فایلهای متداول ، شناسایی هوشمند دست خط ، به همراه 4 قلم وهاب وایرلس ، سه سال گارانتی تعویض بدون قید و شرط

دیتا پروژکتور
با فناورریهای DLP و LCD 3 ، شدت روشنایی استاندارد مناسب کلاس های درس با نور استاندارد کلاس ، رزولوشن بالا ، دارای عمر لامپ حداقل 4000 ساعت ، ریموت دار به همراه کابل و پایه سقفی و مناسب برای استفاده در شرایط آب و هوایی در سراسر ایران

لپ تاپ  
انواع لپ تاپ متناسب با پیشرفت تکنولوژی ، مناسب برای مدارس با قابلیت های بالا و سبک

هوشمند ساز پرتابل
سرعت رد یابی قلم بسیار خوب ، ضریب خطای 1 میلیمتر ، سازگاری با سیستمهای عامل متداول ، قابلیت کالیبره شدن آسان ، رزولوشن مناسب ، پشتیبانی از نرم افزارهای متعارف ، قابلیت ضبط و ذخیره سازی محتوا و صدا ، دارای ویژگی تشخیص دست خط ، شناسایی قالب های مختلف رسانه ای
کلاینت   
سیستم رایانه با ابعاد ظریف و کم حجم ، قابلیت پشتیبانی با سیستم های عامل ویندوز و پورتهای لازم جهت برقراری ارتباط ورودی و خروجی

و دارای سیستم WIFI که سهولت انجام کار با آن در جامعه مدرن امروزی آن را به یک ابزار پیشرو و کارآمد مبدل ساخته است .

 پرده نمایش
در چند مدل ، سقفی دستی ، سقفی موتور دار ، پایه دار ، در ابعاد مختلف با جنس کاملا مقاوم

میکروسکوپ دیجیتال
قابلیت اتصال به کامپیوتر – در سایز ها و بزرگنمای های متفاوت

 سیستم حضور و غیاب
انواع سیستم های حضور و غیاب دیجیتال با قابلیت اتصال به سیستم SMS و تلفن گویا

زنگ هوشمند مدرسه
قابلیت برنامه ریزی تا 25نوبت در روز ، برنامه ریزی از طریق صفحه کلید و نمایشگر LCD ، قابلیت پخش اذان ، یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پشتیبانی

شبکه
تجهیزات سیستم یکپارچه شبکه کامیپوتری در مدرسه

 وب سایت

(طراحی و اجرای وب سایت مدرسه به جهت ایجاد ارتباط با اولیا و امکان دسترسی دانش آموزان به امکانات سایت)

وب سایت، مكان حضور هر شخص یا شركت در شبكه اینترنت است. یك وب سایت می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امكان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین‌المللی را نیز فراهم آورد. اصلی‌ترین و شاید مهمترین انگیزه متقاضیان سایت، اطلاع‌رسانی پیرامون شخص، سازمان یا شركت متبوع خويش می‌باشد. اطلاع‌رسانی به معنای معرفی پیشینه و سوابق، اهداف و چشم‌اندازها، قوانین و مقررات، معرفی محصولات و یا خدمات، معرفی سلسله مراتب سازمانی و اشخاص مرتبط با سازمان و… می‌باشد. در عين حال با توجه به گسترش روز‌افزون نفوذ اينترنت و حركت به سمت دولت الكترونيك، نياز به خدمات رساني بر خط (on-line) نيز بيش از پيش احساس مي‌شود. گروه مهندسی بهنام ایده گستر با این رویكرد، طراحی و اجرای سایتهای اینترنتی بصورت استاتيك و يا ديناميك را بعنوان یكی از فعالیتهای خود، در نظر گرفته است. طراحی متناسب با موضوع، جذابیت متناسب با فعالیت، رعایت اصول استاندارد طراحی وب (طراحی سایت)، رعایت اصول زیبایی شناسی طراحی وب، حجم كم صفحات و سرعت بالای مشاهده صفحات، رعایت اصول معماری اطلاعات وب سایت، ارائه مشاوره و پیشنهاد بر اساس نیازها و اهداف مشتری، تنوع طراحی،… از اصولی اند.

 برخی از مهمترین امکانات عمومی این پرتال اختصاصی و ممتاز عبارتند از:   ●قسمت اخبار (اخبار مدرسه-پیام های مدیریت مدرسه- اخبار انجمن اولیاء و مربیان-اخبار فوق برنامه ها و اردوها)   ● قسمت ورود اعضاء(که اعضاء شامل دانش آموزان ،اولیاء و پرسنل محترم مدرسه می باشند)   ● موفقیت های مدرسه  ● بانک سوالات  ● کتابخانه دیجیتال  ● تقویم خودکار همراه با مناسبت های روزانه  ● نشریه it مدرسه   ● وبلاگ مدرسه  ● سایتهای مرتبط و مفید  ● مشاوره و برنامه ریزی درسی  ● گالری تصاویر مدرسه + فیلم   ● نظر سنجی راجع به سایت و مدرس  ● درباره مدرسه (تاریخچه و اهداف-امکانات -دستاوردها-کادر آموزشی-کادر اداری-اعضاء انجمن اولیاء)   ●  ارتباط با مدرسه (آدرس و شماره تلفن های مدرسه-پست الکترونیک)   امکانات اختصاصی و سفارشی پرتال اختصاصی مدارس:  ● پنل ارسال و دریافت(sms) پيامك   ● آزمون های هفتگی یا ماهیانه آنلاین   ● گفتگوی زنده(چت روم اختصاصی)   ● ایمیل اختصاصی به اعضاء سایت  ●  سیستم ثبت نام سالیانه دانش آموزان   ●  و دهها امکان دیگر…..

دوربین مدار بسته
تهیه و تامین تجهیزات مورد نیاز و راه اندازی شبکه دوربین مدار بسته ویژه مدارس

سیستم SMS
برقراری سیستم پیامک به منظور دانش آموزان اطلاع رسانی و ارتباط با دانش آموز و اولیا

سیستم BMS
نصب ، راه اندازی و برنامه ریزی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان های مدرسه به منظور کنترل هوشمند مدرسه

سیستم مدیریت آموزشی
1- ثبت نام دانش آموزان 2- کلاس بندی  3- تهیه لیست معلمان 4- لیست نمرات 5- صدور کارنامه 6- عملیات فارغ التحصیلی 7- امکان ایجاد تغیرات امکانات نرم افزار باتوجه به نیاز مدرسه

سیستم اتوماسیون اداری                              
1- دبیر خانه الکترونیک 2- ارتباط با سیستم آموزشی مدرسه 3- اجرای حضور غیاب اتوماتیک 4- ارتباط با اولیا از طریق پست الکترونیکی یا پیام کوتاه و…

سیستم کتابخانه     
1- ثبت مشخصات کتاب 2- معرفی اعضای کتابخانه 3- درج امانت کتاب 4- تعریف نوع امانت دهی 5- گزارشهای تاخیر درعودت کتاب 6- امکان رزرو کتاب و …

سایر امکانات نرم افزار
1- سیستم ارتباط با اولیا 2- سیستم بر گزاری آزمونهای اینترنتی 3- سیستم مدیریت آزمون 4- پورتال مدرسه و…

آنتی ویروس                              
حفاظت از سیستمهای کامپیوتری.

 

 

سیستم آزمون آنلاین

آزمون آنلاین در عصر حاضر امکانی است که در بسیاری از مدارس هوشمند جهان در حال استفاده است، و به نوعی یکی از اجزای کاربردی مدرسه هوشمند به شمار می آید. این امکان بسیاری از مسائل دبیران و دانش آموزان و مدیران را اعم از کمبود کاغذ، کمبود فضا، و … را حل کرده است. بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده مشخص شده است که دانش آموزانی که در فضای الکترونیکی آزمون داده اند از استرس کمتری نسبت به سایر دانش آموزان برخوردار بوده اند.

لازم به ذکر است که برگزاری آزمون آنلاین علاوه براینکه به آموزش و پرورش کمک شایانی کرده است، به حفظ و نگهداری محیط زیست نیز کمک کرده است.

  • کاهش مصرف کاغذ
  • کاهش ابزارهای نوشتاری مانند مداد و قلم

سوال: اساس کار آزمون آنلاین چیست ؟
آزمون آنلاین سیستمی است که در بستر اینترنت و شبکه پیاده سازی می شود. این امکان به معلم اجازه می دهد تا موارد آزمون را به صورت تایپ شده در سیستم ثبت کند و در زمان شروع آزمون دانش آموزان با ورود نام کاربری و کلمه عبور اجازه شرکت در آزمون را پیدا می کنند. آزمون در یک زمان تعیین شده به صورت خودکار شروع و پایان می یابد. در پایان سیستم نتایج را به معلم اعلام می کند.

امکانات سیستم آزمون آنلاین  :

  • برگزاری آزمون در هر زمان و هر مکان
  • امکان مشاهده لیست آزمون ها ی روز و مشاهده از طریق جستجوی تاریخ
  • امکان طبقه بندی آزمون ها بر اساس درس و رشته
  • امکان طرح سوال تستی و تشریحی
  • امکان زمان دهی به آزمون ها (ساعت و تاریخ شروع پایان)
  • دارای بانک سوال و آزمون
  • امکان تعریف بانک جدید آزمون و سوال
  • امکان اعلام نتایج
  • امکان نمایش نمودار درصد قبول شده ها و مردودی ها
  • نمایش وضعیت کاربران داخل سامانه که به صورت آنلاین هستند از طریق نمودار
  • امکان چاپ و یا ارسال گزارشات
  • . . .
برگشت به بالا
فروش ویدیو پروژکتور شرکت دستاورد ابتکارکویر
0
تماس با ما