ویدیو پروژکتور اپتما UHD60

بررسی ویدئو پروژکتور  Optoma UHD60

  • نگاه اجمالی

شاید فرآیند ورود ویدئو پروژکتورهای 4K دارای فناوری DLP (پردازش دیجیتالی نور) به زندگی ما بیش‌ازحد طولانی شده باشد، اما سرانجام این آرزو به حقیقت پیوسته است. درواقع، ما چندین روز به‌صورت متوالی به بررسی یکی از اولین مدل‌های 4K و DLP یعنی ویدئو پروژکتور UHD60 اپتوما پرداختیم و باافتخار باید اعلام کنیم که این دستگاه در بازار ویدئو پروژکتورها یک تحول اساسی به شمار می‌رود.

 طراحی جالب و جذاب

با توجه به ارائه نسل جدیدی از عملکرد مبتنی بر DLP و با در نظر گرفتن قیمت مناسب ویدئو پروژکتور UHD60 اپتوما باید اذعان کنیم که مدل UHD60 یک ویدئو پروژکتور جالب و جذاب به شمار می‌رود. ویدئو پروژکتورخانگی UHD60 به جلای صیقلی سفیدرنگ مزین شده و انحنا و زوایای ظریف آن به‌خوبی عرض نامتعارفش (490 میلی‌متر) را می‌پوشاند. استفاده هنرمندانه از شیارهای افقی در هر دو طرف لنز دستگاه (که در وسط تعبیه‌شده) منافذ تهویه آن را نیز به یکی از محاسن طراحی این مدل تبدیل کرده است. نیمه جلوی بالای دستگاه کاملاً باز می‌شود و از طریق آن می‌توانید به دریچه لامپ دستگاه، اهرم کنترل زوم دور لنز و یک چرخ ساده برای جابجایی عمودی تصویر دسترسی پیدا کنید. این چرخ به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون توسل به تصحیح کیستون (keystone correction) برای حفظ چارچوب عمودی تصویر، آن را در موقعیت مناسب تنظیم کند.

 سه ويژگي اصلي

سه ویژگی اصلی ویدئو پروژکتور UHD60 اپتوما عبارت‌اند از:

  • قابلیت پخش HDR (دامنه دینامیک بالا)،
  • وضوح تصویر 4K
  • قیمت مناسب آن

با توجه به این ويژگيها و اعداد و ارقام ارائه‌شده از سوی شرکت تولیدکننده در رابطه با ویژگی HDR این ویدئو پروژکتور نیز به طرز قابل‌توجهی بالا است؛ از آن میان می‌توان به نرخ کنتراست دینامیک 1000000:1 و بیشینه روشنایی 3000 انسی لومنی این مدل اشاره کرد. درواقع باید اذعان کنیم که Optoma با چنین امکانات و قیمتی همه انتظارات درباره HDR را برآورده می‌کند.  پشتیبانی از HDR به استاندارد HDR10 محدود می‌شود، اما پشتیبانی از هر نوعی از HDR با این قیمت استثنایی یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. پشتیبانی این مدل از رزلوشن 4K در یک ویدئو پروژکتور DLP تک چیپ نیز خارق العاده است. این قابلیت از طریق ترکیبی از سرعت‌بالای سوئیچ آینه دیجیتال DLP (چنان سرعت بالایی دارد که هرآینه می‌تواند چندین پیکسل را برای هر فریم از تصویر 4K تولید کند) و پردازش پیشرفته ایجادشده است.  علاوه بر این، باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که قابلیت 4K ویدئو پروژکتور UHD60 اپتوما برخلاف برخی از مدل‌های شبه 4K شرکت‌هایی مانند JVC و اِپسون، مُهر تائید «4K واقعی» را از انجمن فناوری مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده (CTA) Consumer Technology Association دریافت کرده است. درعین‌حال، ازآنجایی‌که ما فقط به چشمان خودمان اعتماد داریم این قابلیت را عملاً مورد ارزیابی قراردادیم و باید اذعان کنیم که تمامی این ادعاها به‌وضوح در تصویر خروجی مشهود هستند. ویدئو پروژکتور UHD60 اپت,ما در میان امکانات خود یک سیستم تبیل SDR به HDR را نیز گنجانده است که به نظر ما در دنیای ویدئو پروژکتورها مسبوق به سابقه نبوده است. به‌علاوه، این مدل تمامی ابزارهای لازم به‌منظور تنظیم رنگ، گاما و توازن رنگ سفید برای کالیبره کردن حرفه‌ای تصویر را نیز در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌دهد.  این ویدئو پروژکتور مجموعه متنوع و بسیار مناسبی از حالات از پیش تعریف‌شده تصویر را در اختیار کاربرانی قرار می‌دهد که به دنبال راهکاری برای انجام و اِعمال سریع‌تر تنظیمات بر تصاویر هستند. از مهم‌ترین این حالات پیش‌فرض می‌توان به این سه مورداشاره کرد: حالت سینما که در نمایش فیلم‌هایی که محدوده دینامیک آن‌ها استاندارد است بهترین عملکرد را دارد؛ حالت HDR که طبیعتاً برای نمایش محتوای HDR بهتر است و یک حالت Game یا بازی که روی به حداقل رساندن تأخیر ورودی (Input lag) یا مدتی که طول می‌کشد تا ویدئو پروژکتور تصویر موردنظر را تولید کند) و افزایش کنتراست و جزئیات تمرکز می‌کند.  مَخلص کلام اینکه ویدئو پروژکتور UHD60 اپتما با توجه به قیمت مناسب خود حجم گسترده و شگفت‌انگیزی از قابلیت‌ها و امکانات را در خود جای‌داده است.

برگشت به بالا
فروش ویدیو پروژکتور شرکت دستاورد ابتکارکویر
0
تماس با ما