مقایسه پروژکتورهای معمولی با شورت ترو و اولترا شورت ترو

پروژکتور اپسون مدل EB-685W

Short Throw & Ultra Short Throw Video Projector

هنگامی که قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید با اصطلاحات مختلفی مانند روشنایی (brightness) ، رزولوشن (resolution) ، کنتراست (contrast) و … مواجه می شوید که آشنایی با هرکدام می تواند به شما در انتخاب یک ویدئو پروژکتور مناسب کمک کند.  اما یکی از اصطلاحاتی که کمتر مطرح می شود long throw ، short throw و یا ultra short throw بودن ویدئو پروژکتور است.  کلمه throw در لغت به معنای پرتاپ کردن است، اما در اینجا به این معناست که پروژکتور از چه فاصله ای نسبت به پرده نمایش می تواند تصویر با اندازه دلخواه را ایجاد کند.

مقایسه ویدئو پروژکتور های معمولی با شورت ترو و اولترا شورت ترو

ویدئو پروژکتور های long throw در حقیقت ویدئو پروژکتور های معمول بازار هستند. همانطور که در تصویر بالا می بینید برای ایجاد یک تصویر ۸۰ اینچی یک ویدئو پروژکتور معمولی باید حدود ۲٫۵ متر از پرده نمایش فاصله داشته باشد. (البته لازم به توضیح است که این اندازه با توجه به مدل ها و برند های مختلف متفاوت است .)
و اما ویدئو پروکتور های short throw که موضوع اصلی بحث ما هستند; این ویدئو پروژکتورها برای ایجاد تصویر دلخواه، احتیاج به فاصله زیاد نسبت پرده نمایش ندارند. به عنوان نمونه در مثال بالا برای ایجاد همان ۸۰ اینچ تصویر فاصله حدود ۹۰ سانتی متر از پرده نمایش کفایت می کند. ویدئو پروژکتور های short throw نسبت به ویدئو پروژکتور های long throw با همان مشخصات حدود ۷۰ درصد گران تر هستند. پس باید مواقعی از آن استفاده کرد که واقعا احتیاج باشد و ارزش این اضافه هزینه را داشته باشد.  ویدئو پروژکتور های شورت ترو معمولا در محیط هایی که محدودیت فضا دارند و یا در کلاس های درس کاربرد بیشتری دارد. در کلاس های درسی که از پروژکتور های معمولی استفاده میکنند، در هنگام تدریس سایه مدرس بر روی تصویر می افتد و خصوصا اگر از برد هوشمند استفاده کنند ممکن است کار با آن را مقداری مشکل کند، اما ویدئو پروژکتور های شورت ترو تا حدود زیادی این مشکل را حل کرده اند.  طیف دیگر پروژکتور ها که احتمال ایجاد سایه بر روی تصویر را به صفر می رساند ویدئو پروژکتور های ultra short throw هستند. لنز به کار رفته در این پروژکتور ها به گونه است که برای ایجاد تصویر دلخواه احتیاج به فاصله بسیار کمی نسبت به پرده نمایش دارند. در مثال بالا برای ایجاد همان ۸۰ اینچ تصویر ۵۲ سانتی متر فاصله نسبت به پرده نمایش کفایت می کند.

ویدئو پروژکتورهای Short throw و Ultra short throw

به فاصله پروژکتور از صفحه نمایش Throw یا برد (پرتاب) می گویند. بنابراین، به مقدار فاصله ای (distance) گفته می شود که تصویر به صفحه نمایش پرتاب یا پخش می شود و تاثیر زیادی بر اندازه صفحه دارد.

پروژکتورهایی با امکان پرتاب یا به اصطلاح درست تر برد کوتاه (short throw) و یا امکان برد فوق العاده کوتاه (ultra short throw) قادرند تصاویر بزرگی را در یک فضای محدود، بدون نگرانی از سایه افتادن روی صفحه نمایش یا افتادن نور پروژکتور در چشم کاربر پخش نمایند. لازم به توضیح است که پروژکتورهای Ultra short throw معمولا در  فاصله ۵۰ سانتی متری از پرده نمایش نصب می گردند و ویدئو پروژکتورهای short throw در فاصله ۸۰ تا ۱۳۰ سانتی متر از پرده نمایش نصب می گردند.

در حال حاضر بیشتر ویدئو پروژکتورهای short throw  و ultra short throw ابعاد تصویری در حدود ۶۰ اینچ تا حداکثر ۱۲۰ اینچ را با کیفیت عالی می توانند نمایش دهند.

مزایا و معایب پروژکتورهای برد فوق العاده کوتاه یا Ultra short throw

بزرگترین مزیت این دسته از پروژکتور.ها این است که به دلیل نصب در فاصله کوتاه نسبت به پرده نمایش سایه روی صفحه نمایش یا برد نمی افتد. بزرگترین عیب این پروژکتورها قیمت بالای این دستگاه ها به نسبت ویدئو پروژکتورهای مشابه که در فاصله حدود ۴ متر از پرده نمایش قرار می گیرند می باشد و در ضمن ایراد دیگر این سری از پروژکتورها نصب تخصصی آن ها می باشد که باید توسط نصاب خبره انجام شود و نیاز به پایه مخصوص نصب ویدئو پروژکتورهای  short throw  و ultra short throw دارد.

 

 

کاربرد آموزشی ویدئو پروژکتورهای با برد Short throw و Ultra short throw

 

 

 

 

ویدئو پروژکتور های شورت ثرو (short throw) معمولا در محیط هایی که محدودیت فضا دارند و یا در کلاس های درس کاربرد بیشتری دارد. در کلاس های درسی که از پروژکتور های معمولی استفاده میکنند، در هنگام تدریس سایه مدرس بر روی تصویر می افتد و خصوصا اگر از برد هوشمند استفاده شود  ممکن است کار کمی دشوارتر باشد، اما ویدئو پروژکتور های short throw تا حدود زیادی این مشکل را حل کرده اند و دیگر نباید نگران افتادن نور در چشم مدرس باشیم و هم چنین سایه مدرس مزاحم دید دانشجویان یا دانش آموزان نمی گردد.

توضیحی در خصوص نسبت تصویر ۴:۳ و ۱۶:۱۰ 

در حالت کلی نسبت تصویر ۴:۳ مناسب محیط های اداری است و نسبت ۱۶:۱۰ مناسب پخش نمایش فیلم و مصارف خانگی و اتاق جلسات می باشد. مسلما با توجه به کاربردها نسبت ۴:۳ طرفدار بیشتری دارد.

پروژکتورهای Ultra short throw معمولا از فاصله ۵۰ سانتی متر ابعاد تصویر ۲ در ۱/۵ و در مدل های برد کوتاه یا  short throw از فاصله ۸۰ تا ۱۳۰ سانتی متر ابعاد ۲ در ۱/۵ را می دهند.

 شدت نور 

در صوتی که نور محیطی زیادی ندارید ویدئو پروژکتورهای سونی از لحاظ قیمت مناسب تر هستند

پایه برای ویدئو پروژکتورهای short throw و ultra short throw

این پروژکتورها به پایه مخصوص نیاز دارند و توصیه می شود که به دلیل استاندارد نبودن روش های دیگر فقط از این پایه های مخصوص استفاده شود.پروژکتورهای برد کوتاه و فوق العاده کوتاه فاقد پیچ تنظیم زوم یا SCROLL می باشند و در یک فاصله مشخص باید نصب شود  تا تصویری شفاف و با کیفیت ارائه دهند .

برگشت به بالا
فروش ویدیو پروژکتور شرکت دستاورد ابتکارکویر
0
تماس با ما